torsdag 19. september 2013

IKT i min hverdag

IKT i min hverdag


Vi både bruker og skal bruke IKT på forskjellige måter i vårt arbeid. Vi kommer også til å bruke det i forskjellig grad, fra veldig sjelden til hver dag.

På vår skole har vi vært ganske heldige, og har relativt nytt utstyr til ALLE elever. Vi har den programvare vi trenger, og elever som i mer eller mindre grad er kapabel til å bruke verktøyene.

Det som imidlertid er vår største utfordring er at alt fungerer samtidig - at nettlinjen funker, at oppdateringer er utført, at elevene skjønner oppgaven, at de fleste har en god dag osv.

Mye av min hverdag går med til å tilrettelegge for at det tekniske fungerer når det skal, slik at man får mest mulig effektivitet (ekkelt ord) av hver time. En dag er det teknisk feil, en annen dag er det direkte sabotasje...

Men jeg skal løse mine oppgaver - så får vi se om elevene løser sine...

Uansett; IKT gir elever muligheten til å produsere både tekster og besvarelser hinsides det de klarer for hånd. Så når vårt hovedfokus er mestring, blir jo IKT et viktig verktøy i jobben.

2 kommentarer:

  1. God beskrivelse av hvordan det også kan være å være lærer og lærende. Nå venter vi på ei fortelling om et opplegg der bruk av IKT var vellykket.

    SvarSlett
  2. Ja dere kan anse dere som virkelig heldige som har utstyr til alle elevene ved skolen. Da ligger i hvert fall alt til rette for at dere kan integrere IKT på en meget god måte i undervisningen. Men så var det tekniske da... :-) Må si jeg kjenner meg igjen der. Det går til tider dessverre alt for mye tid med til å sørge for at det fungerer. Men jeg tror vi er på god vei, og de arbeidstimene vi legger ned nå i oppstartsfasen, tror jeg alle vil bære frukter av senere.

    SvarSlett